Bescherming tegen de zon op het strand


Boterhammen met zand

 

Als kind zijn we opgegroeid met het strand. Je kon er lopend naar toe want we woonden er vlakbij.
Je had niet veel nodig om naar het strand te gaan:
een handdoek waarin je badspullen gerold waren, een fles limonade, een stapel gesmeerde boterhammen en soms een zak pinda’s om te doppen.
Dat was het wel zo’n beetje. O ja en als je geluk had zat er in je zak nog wat los geld om een ijsje te kopen.
De hele dag was je aan het zwemmen, opdrogen, weer zwemmen, voetballen, zandkastelen bouwen, schelpen zoeken, krabben vangen en springen over de golven. Daar kreeg je geweldige honger van en daarom waren de boterhammen meestal halverwege de ochtend al op. Boterhammen met zand dat zo lekker tussen je tanden knarste.
’s Avonds kwam je hongerig en uitgespeeld thuis om, als het even kon, de volgende dag weer te gaan. Behalve als je verbrand was, dan was het uit met de pret. Bescherming tegen de zon was er in die tijd nog niet.
Met het klimmen der jaren veranderden de activiteiten op het strand. Nog wel zwemmen maar soms ook in slaap vallen of lekker liggen doezelen met het geluid van de golven in je oren. Af en toe een boekje lezen, dan weer de benen strekken, iets gaan drinken in de strandtent, een beetje wandelen langs de vloedlijn, mensen kijken en niet te vergeten bootjes kijken in alle soorten en maten.
Als de middag dan voorbij was en het strand langzaam leger werd was het voor het kind hoog tijd om naar huis te gaan.
Nu blijven we nog een poos zitten en kijken hoe er weer plaats komt voor de meeuwen, de steltlopers, de lucht en het mooie avondlicht. Dan gaan we op zoek naar een eettentje om onze honger te stillen. Want honger krijgen we nog steeds van een dagje strand!
Arina

Bescherming tegen de zon

Bescherming tegen de zon op het strandZeker op het strand heeft de zon vrij spel. Aan zee verbrand je ook veel sneller dan meer landinwaarts, omdat water en zand de uv-stralen weerkaatsen. Om problemen te voorkomen is het verstandig om hier goed mee om te gaan. Vooral kinderen zijn kwetsbaar.

Iedereen kent inmiddels wel de gevaren van teveel zon op je blote huid. In feite is een kwartiertje zonlicht per dag op een deel van je huid al voldoende voor de aanmaak van vitamine D.
Gelukkig kunnen we ons tegen teveel zon beschermen.
De beste bescherming bestaat nog steeds uit bedekkende kleding: lange mouwen en iets op je hoofd.

Tips

  • Draag zoveel mogelijk beschermende kleding, denk ook aan je nek.
  • Naast gewone kleding is er ook speciale uv-werende kleding, voor zowel kinderen als volwassenen, die 98% bescherming tegen de zon biedt.
  • Blijf tussen 11.00 uur en 15.00 uur uit de zon.
  • Laat je informeren over de te verwachten zonkracht; die kan variëren van 0 tot 10.
  • Blijf op het strand in beweging en val niet in slaap of doe alleen een dutje in de schaduw en met bescherming (kleding en zonnebrandmiddel).
  • Zorg voor schaduw door middel van een tentje of iets dergelijks, maar let op, ook in de schaduw kan je verbranden.
  • Bescherm de ogen met een goede zonnebril.
  • Gebruik op de onbedekte delen van je huid een veilige zonnebrandcrème. Smeer die elke twee uur in. Altijd ook na het zwemmen opnieuw insmeren.

Veilige zonnebrandcrèmes

Zoals voor heel veel dingen geldt: 100% veilig bestaat niet. In vrijwel alle zonnebrandcrèmes zitten gevaarlijke stoffen. Helaas zijn er op dit moment geen actuele Nederlandse lijsten te vinden met crèmes die zo min mogelijk schadelijke stoffen bevatten.

Te mijden stoffen

Onderzoekers raden aan om de volgende stoffen te mijden.

  • Oxybenzone (benzophenone-3). Dit is een verdachte chemische zonnefilter die de hormoonhuishouding beïnvloedt. Alle chemische filters trekken in de huid en absorberen hier de UV-straling. Een aantal chemische filters staan bekend als irriterend voor de huid of verouderen deze sneller. Andere chemische filters: octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone.
  • Vitamine A (retinyl palmitate). Versnelt de groei van huidkanker bij proefdieren met meer dan 21%.
  • Parfum. Kan de huid irriteren en zeker in combinatie met zonlicht leiden tot versnelde huidveroudering en pigmentvlekken.
  • SD alcohol

Wat dan wel gebruiken als zonnebrandcrème?

Er zijn twee soorten zonnebrandcrèmes

  • met chemische filters
  • met minerale filters.

De onderzoekers van de Amerikaanse Environmental Working Group kwamen tot de conclusie dat chemische zonnebrandcrème vier keer zoveel gevaarlijke bestanddelen bevat als natuurlijke producten met minerale filters.
Daarom raden zij aan om gebruik te maken van minerale filters.
Minerale filters zijn titaniumoxide en zinkoxide.
Titaniumoxide moet je alleen niet inhaleren want dan zou het kankerverwekkend zijn. Kies daarom voor een tube of een fles.

Deze minerale filters werken direct, want ze leggen een laagje op de huid. Er komen zo geen schadelijke stoffen in het lichaam. Ook is de kans op allergische reacties klein. Het enige nadeel is de witte laag op de huid. Als er geen witte laag achterblijft is er nanotechnologie gebruikt. Met deze technologie worden er hele kleine deeltjes gemaakt. De laag crème is dan transparant.
Deze technologie is echter omstreden omdat over de veiligheid hiervan nog niet alles bekend is. Het wordt afgeraden om met deze crème te smeren als de huid niet volledig in tact is.

Links

Environmental Working Group
Heel natuurlijk
Green jump

 

 

 

Dankjewel voor het delenShare on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*