Sporten en bewegen


Heel mijn leven heb ik al iets met sporten.
Vooral balsporten vind ik leuk. Al op de basisschool was ik ieder vrij moment op het schoolplein in de weer met een een tennisballetje: tegen de muur gooien, overgooien naar klasgenootjes en balletjes in de lucht gooien en weer opvangen. Soms met drie tegelijk.
Later heb ik leren handballen, basketballen en volleyballen.

Volleybal vond ik het leukst. Dat heb ik jaren gedaan totdat mijn enkels teveel gingen protesteren. Jammer, maar gelukkig heb ik nog genoeg andere hobby’s waar ik ook heel blij mee ben.
Arina

Waarom zou je sporten en bewegen?

De belangrijkste reden is misschien wel omdat het plezierig is om je fysiek in te spannen en tegelijkertijd je geestelijk te ontspannen.
Sporttas met sportspullenSporten kan je alleen doen of in teamverband.
Voor iedere leeftijd en persoonlijkheid is er een passende sport te vinden. Als je nog op zoek bent naar een passende sport kan je in de meeste gevallen eerst een proefles nemen. Dan weet je al vrij snel of die sport iets voor je is.

Sporten kenmerkt zich door:

  • actief bezig zijn
  • plezier hebben
  • volgens de geldige regels van de sport handelen
  • de aanwezigheid van een competitie aspect

Sporten is goed voor je, als je het maar verstandig doet.
Bij de fysieke sporten is het nodig om geleidelijk aan te beginnen, zeker als je een tijd niet actief geweest bent.
Meestal heb je begeleiding nodig bij het sporten. Die kan je vinden bij een sportclub. Ook zijn er verschillende digitale coachingsprogramma’s die je kunnen helpen bij de trainingsopbouw.

Het is raadzaam om regelmatig een sportkeuring of sportmedisch onderzoek te laten doen. Hierin wordt o.a. gekeken naar bloeddruk, hart, longen, uithoudingsvermogen, vetpercentage en urine.

Beweeg ik genoeg als ik sport?

Het antwoord is kort: nee.

Als je bijvoorbeeld 2 of 3 keer in de week sport en de rest van de week zit je voor het grootste deel van de dag op een stoel dan is sporten niet het antwoord op de schadelijke gevolgen van dat stilzitten. Hoe meer je stilzit hoe slechter het is.

Stilzitten kan funest voor je zijn

Het is zelfs zo erg dat stilzitten in westerse landen doodsoorzaak nummer twee is.

Het menselijk lichaam is er niet op gemaakt om de hele dag op een stoel te zitten.
Om gezond en fit te blijven zal je daarom elke dag moeten bewegen: zwemmen, wandelen, fietsen, tuinieren, schaatsen, skeeleren, klussen, poetsen, traplopen, bukken. Noem maar op. Als je je lichaam maar beweegt en liefst nog zo gevarieerd mogelijk. En niet slechts een half uurtje, maar de hele dag door.

Mensen met een zittend beroep hebben dus een groot probleem. Je loopt dan een gezondheidsrisico.
Daarom is er nog veel werk aan de winkel voor overheden en bedrijven.

Wat kun je zelf doen?

Probeer zoveel mogelijk bewust voor beweging te kiezen in je dagelijkse routine.

  • Pak de trap in plaats van de lift.
  • Neem de fiets.
  • Loop een keer extra naar boven of naar beneden.
  • Zit zo kort mogelijk achter elkaar, in ieder geval niet langer dan 30 minuten.
  • Wandel vaker, ook bij slecht weer.
  • Maak zelf je huis schoon.
  • Doe wat in de tuin.
  • Wissel computeren af met fysieke bezigheden.
  • Loop naar collega’s op het werk.
  • Maak tussen de middag een wandelingetje.
  • Loop of ga staan tijdens het telefoneren.
  • Vraag om een wiebelstoel.
  • Vergader niet te lang en las bewegingspauzes in.

Hebben jullie nog meer suggesties? Ik hoor het graag.

Producten

Links

Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen

Sport in de buurt

30 minuten bewegen

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*